Menu

Wat verlies jij door Corona?

Ik stond vanmorgen bij de kassa in de supermarkt en hoorde de caissière iets zeggen tegen een collega wat mij bijbleef gedurende de dag. Zij vertelde dat ze mentaal niet zo lekker ging doordat ze het samenzijn met haar vrienden mist. Ik denk dat ze ongeveer 20 jaar oud is en ik realiseer me dat dit bij heel veel mensen speelt. Niet alleen bij jongeren. Het verlies van sociale contacten heeft impact op de mentale gezondheid van mensen. In deze blog wil ik verlies door Corona beschouwen vanuit het perspectief van rouw; wellicht biedt het handvatten om hiermee om te gaan.

Rouwtaken bij verlies

Rouw verbinden we vaak met het verlies van een dierbare. Maar ook andere ingrijpende verliezen kunnen tot een rouwproces leiden. Zoals in bovenstaand voorbeeld; het verlies van sociale contacten. Iets wat eigenlijk altijd zo vanzelfsprekend was, is er ineens niet meer. Ook in deze verliessituatie zijn er rouwtaken uit te voeren. Rouwspecialist Manu Keirse onderscheidt de volgende 4 rouwtaken:

  • De werkelijkheid van het verlies onder ogen zien
  • De pijn van het verlies ervaren
  • Aanpassen aan de wereld na verlies
  • Herinneren en weer leren genieten

Valkuil

We zijn geneigd om aan de eerste twee taken voorbij te gaan en zoeken snel andere manieren van in contact zijn met elkaar (digitale borrels, beeldbellen etc.). Hierdoor duwen we de pijn die er wel degelijk is, zo snel mogelijk weg onder het mom van positief blijven en zoeken naar alternatieven die wel mogelijk zijn. Niets mis mee zou je denken. Maar het wegduwen van pijn kost energie. Je kunt het vergelijken met het onder water houden van een bal; daar moet je op duwen dus dat gaat niet vanzelf. Door het gevoel niet toe te staan ontstaat een energielek waardoor je zowel fysiek als emotioneel uit balans kan raken. En als je geen energie meer hebt om te duwen dan knalt die bal naar boven, net zoals de emoties die horen bij het onderdrukte gevoel; deze kunnen op allerlei ongepaste momenten getriggerd worden.

Rouwtaak 1: De werkelijkheid van het verlies door Corona onder ogen zien

Als jij hiermee te maken hebt kan het helpen om eens voor jezelf op te schrijven wat je eigenlijk exact verloren bent door Corona en de social distancing. Misschien ervaar je het samenzijn in een vriendengroep als het belangrijkste verlies door Corona. En wat verlies je hiermee? Welk gevoel gaf dit samenzijn jou? Wat is het aan deze samenkomsten dat je mist? En dat kan van alles zijn: samen lachen, samen dansen, of juist verdiepende gesprekken. En wat leverde jou dit op? Wellicht voelde je je gezien, gehoord, ervaarde je een gevoel van verbinding, of iets anders. Op deze manier sta je stil bij wat je verliest.

Rouwtaak 2: De pijn van het verlies door Corona ervaren

Vervolgens is het van belang om het bijbehorende gevoel van gemis te voelen. Waar voel je dit in je lichaam? En kan je dit gevoel helemaal toelaten? Mag het er zijn? Ook dit vraagt om stil te staan. Stilstaan bij jezelf en bij wat jij ervaart. Zonder jezelf in een slachtofferrol te positioneren. Maar ook zonder aan jezelf voorbij te gaan. Door het geven van ruimte aan dit gevoel en de bijbehorende emoties zorg je goed voor jezelf. Jouw liefdevolle aandacht verzacht de pijn en zorgt dat emoties weer weg kunnen ebben.

Rouwtaak 3: Aanpassen aan de wereld na verlies door Corona

De 3e rouwtaak bestaat uit het aanpassen aan de nieuwe situatie. Hoe kun je op een andere manier invulling geven aan datgene dat je mist? Als het bijvoorbeeld gaat om het missen van het samenzijn met vrienden dan kun je op zoek gaan naar wat er wel mogelijk is op dit gebied. Zo bedenk je misschien nieuwe vormen van samenzijn zoals een digitale borrel, een digitaal spelletje of wellicht wandelingen samen met één vriend of vriendin. Nieuwe vormen die misschien anders zijn dan wat je gewend was maar wie weet kom je erachter dat het ook nieuwe voordelen met zich meebrengt. Zoals het in contact zijn tijdens een wandeling waarbij je meteen aan je lichaamsbeweging komt; twee vliegen in één klap! De uitdaging is om open te staan voor nieuwe ideeën en ontdekkingen.

Rouwtaak 4: Herinneren en weer leren genieten

In het ervaren van de nieuwe manieren waarop je invulling geeft aan je gemis ontdek je wat bij je past en waar je energie van krijgt. Zo kan je met een warm gevoel terugkijken op het oude, genieten van wat er nu is en vol hoop en vertrouwen naar de toekomst kijken.

Mentale gezondheid in Corona tijd

Door in deze blog de rouwtaken toe te passen op verlies door Corona, hoop ik je handvatten te bieden om met betekenisvolle verliezen om te kunnen gaan en zo een bijdrage te leveren aan jouw mentale gezondheid in deze tijd. Weet jij mensen in jouw omgeving die hier iets aan kunnen hebben, stuur deze blog dan vooral aan ze door. Mocht je behoefte hebben aan ondersteuning in jouw proces, voel je dan vrij om contact met mij op te nemen.

Wat verlies jij door Corona